en pedagogs reflektioner

Rebecca Kjellgren

Språk.

Kategori: Allmänt

Början av denna terminen var fylld av olika föreläsnigar om språk, som sedan mynnades ut i en tenta. Vi fick då lära oss mycket om olika metoder samt teorier om språket samt hur barn använder sig utav språket. 
Två metoder vi andvänder oss av är analytisktmetod; då vi tillsammans med barnen ska analyser ordet hur det ser ut i versaler och i gemener.
Den andra metoden är den syntetiskametoden; då vi ska fokusera på att ljuda orden, lära oss om ordljuden hur vi formar våran mun osv.  
När det kommer till TRAS (Tidig Regisrering Av Språkutveckling) så är det en mall/metod som andvänds på förskolor runt om i Sverige där vi lätt kan se vart i utvecklingen barnen befinner sig. Tras används för att obsevera, dokumentera samt bedömma barn när dem; lär sig, kan, hur de lär sig. 
När man använder Tras så observerar man;
  • Samspel 
  • Kommunikation
  • Uppmärksamhet
  • Språkförståelse
  • Språkligmedvetenhet
  • Uttal
  • Ordproduktion
  • Meningsbyggnad.
Såhär ser materialet ut;  
 
Vi hade föreläsnig om flerspråkighet i förskolan, att det förekommer och hur vi som pedagoger kan arbeta med det för att främja barnens första språk men även barnens svenska. Att få språklig träning kommer utveckla barnet i valfritt språk då språk ger barn en stark bas att utvecklas ifrån. Almingefeldt anser att alla barn ej behöver ha översättning på alla ord utan att det är OKEJ för barn att kunna lära sig nya överstättningord om hen har sitt modersmål bakom sig, att kunna kodväxla tyder på stark språklig medvetenhet. 
Almingefeldt föreläste även om vilka faktorer som påverkar språkprogessionen hos förskolebarn, hon rangordnade det såhär;
  • Ålder
  • Kropp & själ (flykt-rädsla)
  • Hjärnskador (inre/yttre)
  • Attityd & motivation 
  • Kontakt med L1 (languege one, första språket)
  • Vistlesetid & hur sammanhängade tid. 
  • PEDAGOGERNA!
Då kommer frågan, vad kan vi som pedagoger göra? 
Vi kan stabilisera, skapa en vardag med tydliga rutiner.
Återskapa en trygghet & tillit
Stödja föräldrar i alla tänkbara situationer
Stöda och tipsa om nya sociala nätverk för föräldrar
Uppmärksamma behov av särsklilt stöd. 
 
Vi hade även en workshop om AKK/GAKK/TAKK då vi fokuserade på vad det finns för hjälpmedel i kommunkationen, AKK (Alternativ-Kompletterande.Kommunikation) 
Att andväda sig av AKK betyder att man andvänder sig av sinnesnära/manuella språk med hjälp av grafiska hjälpmedel. TAKK andvänds för att stödja barn i talet, stöd till ord osv. T står för tecken, alltså att vi andvänder teckenspråk på förskolan för de barn som kräver extra stöd, tillfälligt eller bestående. 
Detta är något som jag anser finns mycket av iallfall på de förskolor jag haft VFU på, det är ett fantstiskt sätt att lära sig på, det är även fantastiskt att barn utan språkliga brister får lära sig teckenspråk som de senare kan andvända sig utav i olika sammanhang, med eller utan sina kompisar på förskolan. 
 
Referenser;
Emma Almingefeldt Högskolan i Borås 21/1-15
Kommentera inlägget här: