en pedagogs reflektioner

Rebecca Kjellgren

Matematik-Workshop

Kategori: Allmänt

När vi fick höra på kursintroduktionen att vi skulle ha en workshop som involverade matematik med en som är verksam ute på förskolor blev jag nyfiken redan där, men sen när det var dags och vi fick komma in lektionsalen så var det samma känsla som när vi kom in i bildsalen under våran första workshop, när allt man såg var ett bord fyllt med material som man bara ville se och utforska. Carina Mattson gjorde mig nyfiken och intresserad av hennes matematiska bord när jag först såg det. 
 
Mattson pratade mycket om att göra lärandet roligt, att ta tillvara på barnens intressen och se det matematiska i det. Mattson satte flera tankar i våra huvud, iallafall i mitt när det kommer till att tänka matematiskt. Hur gör vi aktiviteterna matematiska? Hur utmanar vi barnen, vilka frågor som utmanar barnen ska dem höra? 
 
Hon berättade även om hennes förskola, hur ofta och hur mycket de berör matematiken i vardagsituationer så som när vi är i hallen och ska gå ut, när och hur vi berör matematiken där som tex; när barnen jämför storlek på skor eller på varandra, när barnen parar ihop två par vantar eller rätt skor så det bildar par (Parbildning), motoriken, räknar knappar/fingrar/tår. Precis sånt som vi berör dagligen men som jag inte alls tänker på eller ens reflekterar över att det skulle vara matematik. 
Mattson visade även att förskolan hon arbetar på röstar tillsammas, röstar då på aktiviteter som barnen vill ska göras och på om barnen föredrar inne eller utelek, då har hon platsrör som fylls med bollar med olika färger, så det bilder stapeldiagram för att barnen tydligt ska se skillnaden och kunna jämföra. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev 2010 s10) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att andvända matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.
 
Jag är så tacksam för att vi har haft workshops som dessa under min utbildning, jag har verkligen behövt detta. Att få reflektera kring de didaktiska frågorna för att göra en bra aktivitet som berör matematiken, det har även varit lärorikt för mig med WS då jag fått inpiration till att själv vilja arbeta med musik i min egna barngrupp sen när jag är examinderad. Mattson visade oss några begrep som hon alltid har i bakhuvudet när det kommer till matematiska aktiviteter på förskolan. 
 
 
Referenser;
Carina Mattson, förskollärare Timmeleförskola, 23/03 2015. 
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket  
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Kommentera inlägget här: