Didaktiskt material
Kategori: Allmänt

Vad? – Jag har valt att göra en sångpåse som ska användas vid sångstuder tillsamans med barnen.
Varför? – Jag själv anser att sång och rim är ett bra sätt att utveckla och reflektera kring sitt eget språk, precis som Svensson (2011 s17-18) själv säger. Genom att fokusera kring språklig medvetenhet kommer man se på barnen att dem själva reflekterar och kommunicerar över sitt egna språk.
Vem? – Jag valde att göra en sångpåse då min VFU arbetar mycket med språk vid vardagliga samlingar men även vid vardagssituationer så som matsituationer samt utelek. Jag ville göra något som barnen inspireras av och som barnen skapar en relativt stor nyfikenhet kring, men jag ville även göra ett material som aldrig blir färdigt och som slutas användas, därför blev det en sångpåse då den är utvecklingsbar.
Med vem? – Tillsammans med resterande barngrupp i samtal och närvaro av en pedagog, anser jag. Men jag tycker att barnen ska lära sig tillsammans med varandra och att barnen ska lära varandra också. Vygotskij anser att en människa alltid är i utvecklingszon samt att kreativiteten och skapandet spelar roll i kunskapsutvecklingen Körling (2012 s9). Att barnen får utvecklas tillsamans med varandra men även lära varandra anser Vygotskij vara viktigt.
Utvärdering av mitt didaktiska material; jag tyckte själv det gick väldigt bra, då jag valde en mer passiv ledarroll då jag anser att i ett sånt här tillfälle ska barnen få tid på sig att tänka själva. Så låtarna som vi skulle sjunga blivit valda och sångerna vi sjöng kunde alla barnen så jag ansåg att det blev rättvisa men samtidigt så blev det en bra aktivitet.
- Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber
- Svensson, Ann-Katrin (2005). Språkglädje: språklekar i förskola och skola. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur